Prevenció

Az antibiotikumok és a nap

Egy internetes fórumról:

Luca: Sziasztok anyukák! A kislányom antibiotikumot szed. Ki lehet menni ebben az esetben a napra?

Janelinka: A nap és az antibiotikum a gyerekeknél bőr reakciót válthat ki!
A gyermek bőre ilyenkor sokkal érzékenyebb. Csodálkozom, hogy a Te gyermekorvosod ezt nem mondta el.

Tamara: Ez engem is érdekelne. De úgy gondolom, hogy a gyermek kipattoghat.

Ilyen beszélgetéseket is találunk nemcsak az internetes anyukás fórumokon. Tehát hogy is van az antibiotikumok szedésével és a napon való tartózkodással a kicsiknél és a nagyoknál?

Az antibiotikumok: nyáron sem kerüljük el őket

„Az antibiotikumoknak nyáron sincs szünetjük. Pont fordítva, még ebben az időszakban sem kerülhetjük el a bakteriális megbetegedéseket, amelyeket antibiotikummal kell gyógyítani:

  • Nyáron gyakoriak a megfázások a klíma végett az autókban, otthon és a munkahelyen is;
  • egészségügyi komplikációkat az időváltozás is okozhat;
  • gyakrabban fordulnak elő a rovar csípések, amelyeket antibiotikummal kell kezelni;
  • a megnövekedett vízlátogatások eredményeként gyakoribb a húgyutak gyulladása, nőgyógyászati és bőr megbetegedések;
  • a nyári hősegekben pedig a gyorsabban romlandó élelmiszerek okozhatnak emésztőrendszeri problémákat, “ állapította meg MUDr. Peter Makara körzeti orvos Szinnáról.

Az antibiotikumok és a nap „nem kedvelik egymást“

Habár a nasugárzás számos pótolhatatlan pozitív hatással van szervezetünkre, melyek közé tartozik például a D vitamin átalakítása és aktiválása, vagy a nem specifikus immunrendszerre gyakorolt hatása, a bőrünket védeni kell a káros hatásaitól.

Az emberi szervezet különösen érzékeny valamennyi gyógyszer fogyasztására. Az antibiotikumok és a nap „sem kedvelik egymást“. A napsugarak és a gyógyszer hatóanyagai kölcsönhatást érhetnek el, amelyek kellemetlen egészségügyi következményekkel járnak.

Az UV-A sugárzás, amely az egészséges ember barnulásáért felelős a napon tartózkodásakor, néhány vegyi anyag jelenlétében a szervezetben kellemetlen toxikus bőrreakciót válthat ki.

„A bőrgyulladás (fototoxikus dermatitisz) az összes fényérzékenységi tünet körülbelül 95%-át teszi ki. Ez egy akut, nem fertőző bőrgyulladás. A napsugárzásnak és a testben vagy a bőrön jelenlevő anyagok kombinációjának eredménye: gyógyszerek mellett – beleértve az antibiotikumokat is – ide sorolhatóak a parfümök, kozmetikumok vagy egyéb növényi eredetű anyagok hatása a testben és bőrön. Ezek mind szenzibilizáló hatásúak. A szervezet a nappal való első érintkezés során mérgező anyagokat kezd termelni. Ez az úgynevezett „fotokémiailag előidézett bőrgyulladás,“ magyarázza MUDr. Peter Makara.

A bőrgyulladás tünetei

A bőrgyulladás tünetei közé tartozik a bőr égése és viszketése, esetleg láz és felgyorsult szívverés is előfordulhat. Nagy intenzitásnál duzzanat, kiütések és hólyagok alakulhatnak ki.

„Azoknál a betegeknél, akik antibiotikumot szednek és nem védi magukat a napsugárzástól bőrgyulladás alakulhat ki a test fedetlen részein. Nyáron ez leggyakrabban a sípcsonton, alkaron, a hát, nyak vagy a dekoltázs területén történik. A reakcióknak nagyon súlyos lefolyásuk is lehet. A keletkezett nagy hólyagokat már égésekként kezelik,“ – hangsúlyozta ki doktor Makara.

A bőr károsodásának meghatározása

Akut, nem fertőző bőrgyulladás, amely a napfény és a gyógyszerek vagy vegyszerek hatására alakul ki előfordulhat:

  • a test azon részein, melyek UV sugárzásnak vagy látható sugárzásnak vannak kitéve (komplex fototoxikus reakció)
  • a test azon részein, melyek akkor voltak kitéve sugárzásnak, mikor elótte kémiai anyagokat alkalmaztunk (helyi fototoxikus reakció)

A bőrgyulladás bárkinél előfordulhat, aki valamilyen fototoxikus gyógyszert (szirup, tabletta, injekció formájában) használ. Azoknál az embereknél is kialakulhat, akik kémiai fototoxikus anyagokat alkalmaztak (kozmetikumok, ipari anyagok, stb.) és utána bőrüket ultraibolya sugárzásnak teszik ki.

A bőrgyulladás minden korosztályt érint. Hogy miért is alakul ki a fototoxikus dermatitisz specifikus körülmények között egyes embereknél, míg másoknál nem, sajnos nem tudni. Több dolog is közrejátszhat a előfordulásában, mint a genetika, hajlam és egyebek.

Válasz egyenlőre nem létezik arra a kérdésre, hogy hogyan lehetséges, hogy valakinél megjelenik a fototoxikus dermatitisz, míg másoknál nem. Toxikus reakció a nap és a vegyi anyag első érintkezésének pillanatától kezdődik. Az antibiotikumos kezelést be kell tartani.

Minden antibiotikum negatívan reagál a napra?

Doktor Makara szerint a bőr fototoxikus reakciói a tetraciklines antibiotikumoknál voltak megvizsgálva:

  • a doxiciklinnél, melyet Lyme-kór gyógykezelésénél használnak,
  • a kinolonoknál (pl. medofloxacin, ciprofloxacin), amelyeket a húgyúti fertőzések kezelésére használnak és néha, hosszú távon profilaktikus gyógykezelés esetén is,
  • a szulfonamidoknál és trimetoprimnél húgyúti fertőzés esetén.

„Például a tetraciklint a Lyme-kór kezelésére 21 napig kell szedni és pontosan ugyanannyi napon keresztül kell a napot elkerülni. Az antibiotikumok alkamazásakor a nappal való érintkezés során felmerülő kockázatokat különösen azon személyeknél kell figyelembe venni, akik több gyógyszert is szednek egyszerre, mivel ilyen reakciót más gyógyszerek is kiválthatnak,“ emelte ki MUDr. Peter Makara.

Az antibiotikum szedése alatt maradjanak otthon!

A szervezetünk számára az a legjobb, ha egyáltalán nem használunk antibiotikumokat és úgy viselkedünk, hogy elkerüljük a nyár okozta lehetséges „meglepetéseket“. De ez nem mindig sikerül.

Ismerjük azért be, hogy bár teljesen egészségesek vagyunk, de a vakációs poggyászba „a biztonság kedvéért“ mindig oda teszünk egy doboz antibiotikumot is, nehogy valami (akár a betegség) idő előtt haza húzzon az óhajtott kirándulásunkról.

„Az antibiotikumok használata orvosi recept igénybevétele nélkül nagyon veszélyes, mivelhogy a szervezetünk ellenállóvá válhat rájuk,“ figyelmeztet a szakember. „Csak akkor használjuk őket, ha a betegség ilyen kezelést igényel! Annak, aki antibiotikumot szed, egyértelműen az otthon nyugalmát kéne választania,“.

Elsődlegesen azonban fontos, hogy védjük magunkat a közvetlen napsugárzástól. Ha a betegség mégiscsak a vakáció közben „ér utol“, az árnyékban maradás nincs ránk veszéllyel.

Az antibiotikumok és a szoláriumok

A szolárium látogatása ugyanolyan veszélyes, mint a napon tartózkodni antibiotikum szedésekor. „A szoláriumokban UV-A sugarat használnak, amely a legveszélyesebb a bőrgyulladás kialakulásának szempontjából. Tehát az antibiotikum használatakor, semmiképpen se látogassuk a szoláriumokat! A modern szoláriumok üzemeltetői figyelmeztetik a látogatóit, hogy nem javasolják a gyógyszert szedő betegeknek a szolárium látogatását. És ezt nekik komolyan kellene venniük.“

Hogyan kell az antibiotikumokat használni?

A szakértő azt javasolja:

  • Az adagolást és az adagolás pontos időpontját be kell tartani.
  • Ha valamely antibiotikumnál az orvosa vagy gyógyszerésze azt javasolja, hogy éhgyomorra vegye be, akkor tegyen úgy. Abban az esetben is éhgyomorra kell alkalmazni az ezen típusú antibiotikumot, ha bármilyen emésztési nehézséget okozhat. A felhasználási mód ugyanis befolyásolja a gyógyszer szintjét a vérben. Ezáltal a hatékonyságára és sikerességére is hat.
  • Még ha a beteg jobban is érzi magát, a gyógykezelés teljes időtartalmát be kell tartania (általában 7 – 10 napig), hogy a fertőzés teljesen elmúljon és ne térjen vissza. A megfontolt és megfelelő kezelés esetén elkerülhetjük a baktériumok ellenállóképességének (rezisztenciájának) növekedését.
  • Egyes antibiotikumok esetében étrendi intézkedésekre is van szükség. A savas ételek elkerülése például a Biseptol adagolásánál fontos. Ezt az antibiotikumot a húgyúti fertőzések kezelésére alkalmazzák. Ajánlott az acetilszalicilsav tartalmú gyógyszerek kerülése is.
  • Fontos betartani a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelt.
  • Az antibiotikum használási módjára vonatkozó összes információ megtalálható a gyógyszer betegtájékoztatóján.

A legjobb megelőzés: Az antibiotikum használata esetén ne menjetek ki a napra!

Már a gyógyszer felírásánál minden orvosnak tájékoztatnia kellene a betegeket, főleg, ha úgynevezett fototoxikus tulajdonsággal rendelkező gyógyszert ír elő, a napsugarak és az antibiotikumok kombinációjának káros hatásairól és a kezelés lefolyása alatti napi rutin betartásáról.

„Mindenekelőtt a legfontosabb a prevenció, tehát a nap elkerülése. Általánosan érvényes, hogy az emberek, akik antibiotikumot szednek, árnyékban kellene tartózkodniuk és elegendő folyadékot fogyasztaniuk.

Ha a bőrgyulladás már előadódott, ne menjen ki a napra és látogasson el háziorvosához vagy egyenesen a bőrorvoshoz,“ zárta le a témát doktor Makara.

Kommentárok